Blog

Session 0

סשן 0 

לפני שאתחיל לכתוב על מה הניע אותי לנסות להיכנס לעולם ההקלטות החיות (ובתנאי חדר חזרות) ולנבירות בטכניקות הקלטה היסטוריות וכו’, נראה לי נחוץ לספק איזושהי הקדמה בנוגע לרקע הביוגרפי שלי.

הפעם הראשונה שנכנסתי לאיזשהו אולפן הקלטות הייתה בזמן ללימודי לתואר ראשון במוזיקה באוניברסיטה. בבוכמן מהטה, בית הספר למוזיקה שבאוניברסיטת ת”א יש אולפן הקלטות שבעיקר מתמחה בלהקליט הרכבים קמריים: פסנתר ורבעיית כלי מיתר וקומבינציות דומות שכאלה. האולפן היה מחובר גם למערכת ההקלטה של אולם הקונצרטים של בית הספר: מדובר בכמות יפה של מיקרופונים תלויים שקולטים סאונד לא רע בכלל – מושלם להקלטת מקהלות. עבדתי באולפן הזה כעוזר טכנאי במשך כשלוש שנים, ותרגלתי קצת גם בשיעורי סאונד בסיסיים שניתנו לתלמידים. אני לא יכול לטעון שמבחינת הפקה הידע שהועבר שם היה מקיף כמו שאולי אפשר ללמוד בבתי ספר פרטיים לסאונד – אבל עם מספיק עניין תאורטי, איכשהו הגעתי ללקרוא פה ושם על סאונד, דרך הספריה של בית הספר ודרך כל מיני צילומים מספרים שהטכנאי שעבדתי איתו הביא לי פה ושם. פה פחות או יותר נעצרתי לתקופה: בתאוריה ובעבודה עם כלים אקוסטיים, ועם יד על הלב – בעולם של המוזיקה הקלאסית (ואפילו האוונגרדית ברובה) הסאונד של ההקלטה היה צריך להציג את ההלחנה. לא יותר, ולא פחות. לא בשונה מעריכה פונקציונאלית בחדשות בטלוויזיה: צריך להעביר אינפורמציה (ואז מה אם הצבע משתנה בין מצלמות…המרואיין נראה אפור והמראיין נראה אדום כמו עגבנייה…)

פה פחות או יותר הסתיים הרומן שלי עם הקלטות או הפקה לכמה שנים טובות. אחרי זה המשכתי בשלי ונכנסתי עמוק לתחום הסאונד מזווית של יצירת מוזיקה אלקטרונית: סאונד היה חשוב, אבל ההקלטות הסתכמו בעיקר בלהקליט דיירקט איזה סינתסייזר או רעש מעניין ואז לעבוד עליו במשך שעות באבלטון. לבנות “חדר” בסאונד והתחום האקוסטי-פיזי (בניגוד לפסיכו אקוסטי) עדיין נשאר במחשכים מבחינתי. העיקר היה סינתזה ומיקס שישרת את התפקידים המוזיקאליים.

עוד שנה שנתיים קדימה, וקצת פלרטטתי עם המתמטיקה שמאחורי מוזיקה והפיזיקה של אקוסטיקה (עדיין בתאוריה בלבד), ועדיין באופן מאד דיליטנטי (זה גורלי כנראה..).  עשיתי לאלבום סולו שלי, שהוא בסגנון אמביאנט/דרון אלקטרוני את המיקס. עזרתי לעוד כמה חברים עם מיקסים פה ושם.

המצב השתנה שהתחלתי לנגן עם חברים בחיפה. הקלטנו אי-פי עם בנאדם שיודע מה הוא עושה. הקלטנו את כל הכלים בלייב פלוס אוברדאב לגיטרה שניה (הבס גם עבר רי-אמפינג אחרי זה) והקולות היו בסשן נפרד. התנאים היו ספרטניים אבל יחסית טובים אקוסטית: הקלטנו בחדר שנמצא בחניון תת קרקעי, עם יובש של קירות בטון. זאת הייתה הסיטואציה הראשונה שלי בחדר הקלטות – בהקלטות לייב! – ולצערי לא תחקרתי את מי שהקליט אותנו לעומק: לא על האקוסטיקה ולא על המיקס. ועדיין היה מעניין וחדש ויחסית זול בהתחשב בכך שההוצאות מיקס, מסטר וההקלטה היו מרוכזות באותו בנאדם. זה שהינו חמישה אנשים בלהקה גם עזר.

כמה חודשים אחרי זה התחלנו לשכור חדר חזרות עם עוד להקה. החדר היה מטופל אקוסטית כבר מראש – ועשו עליו עבודה לא רעה בכלל! החדר יושב צמוד לרחוב אבל מאד שקט ומאד יבש (יחסית). העברנו אותו שיפוץ קל – בעיקר הסרה של המון שטיחי-איידס והחלפתם בפרקט יד שניה. קנינו את תכולת החדר: מוניטורים גדולים, קונסולה ישנה שבנויה, כנראה, להקלטות ב4 ערוצים (עם אחלה פרי-אמפים), קופסא שמחברת בין הקונסולה ובין מיקרופונים (stagebox) ומקרר. העברנו כמה חודשים נחמדים מאד בסטודיו הזה כחדר חזרות.

השינוי בגישה התחיל כשהתחלתי לנגן בעוד הרכב. הגישה הכללית שלנו הייתה שאנחנו רוצים לעשות הכל בעצמנו. הסאונד המודרני שהקלטנו עם הלהקה הראשונה היה נראה מאד לא מתאים ללהקה השנייה שלי. מתישהו בין או אחרי ההבנה שלי שאנחנו כנראה נקליט בתקציב אפסי התחלתי לצפות בוידאואים ביוטיוב על איך להקליט גיטרות ווקאלז. בשיטוטים הארוכים ביוטיוב, מצאתי וידאו שמסביר איך להקליט תופים, קודם עם מיקרופון אחד וכל פעם מוסיפים עוד אחד, עד שמגיעים לחמישה. המשכתי לחקור.

התגלית הבאה קרתה כשאני והמתופף התחלנו להשתעשע עם להקליט את החזרות שלנו עם 2 מיקרופונים. היה לו כרטיס קול של focusrite עם 2 כניסות, וגם ככה בחדר היו לנו שני SM58 אז זה היה נראה הגיוני. אני הורדתי מהSM58 את הראש, מה שפחות או יותר הפך אותו לSM57. אחרי כמה ניסיונות מצאנו את המיקום שהכי אהבנו לתופים והתחלנו להקליט. אחרי קימפרוסים, EQ, סאטוריישן וקצת ריוורב – הינו sh בשוק מהתוצאה בתופים (הגיטרה…בואו נגיד שפעם ראשונה לא הקלטתי את הרמקול הנכון כי הינו על הגדרות half על קבינה של 4 רמקולים…). זה נשמע לא רע בכלל. מספיק טוב אפילו לריליס (עם עוד עבודה – כמובן). פה נפרץ הסכר – והרעב שלי ללדעת עוד על האומנות הזאת.

בשלוש השבועות שלאחר מכן כל מה שעשיתי בזמני הפנוי ליד מחשב היה לחפש מידע על הקלטות של תופים. איזה מיקרופונים מתאימים, באיזה פוזיציות ומה טוב לחדר קטן כמו שלנו. אחרי שכתבנו כמה שירים, מספיק לEP נחמד, הבנתי שסאונד יחסית מיושן וגאראג’י יתאים לנו מאד – אז גם הוספתי לקריאה שלי חקר על הקלטות היסטוריות: שנות החמישים, שישים ושבעים. עדיין התרכזתי בעיקר בתופים, אבל הציוד שהיה קיים באותם שנים גם נתן אינדיקציה של איך הקליטו את הגיטרות, בס והווקאלז (במיוחד היה נשמע לי מרגש העובדה שבשנות החמישים הטכנאי סאונד היה עושה מיקס בלייב – עם שני ריבונים במרכז החדר, בזווית 90 מעלות, הדרך היחידה להשיג באלאנס נכון זה למקם את הנגנים במיקומים נכונים בחדר!). התחלתי גם לברר על עוד ציוד, הזמנתי כרטיס קול חדש עם יותר כניסות, התחלתי לתכנן את רכישת המיקרופונים הבאה שלי (כנראה: קונדנסר AT2020 ושני EV CO4, עם מתאם לoverheads בשביל XY / ORFT).

פחות או יותר סיימתי את הקריאה הראשונה שלי ב The alternative workbook של מוזס שניידר. ספרון-אלקטרוני ישר ולעניין על איך להקליט בחדרי חזרות, איך להתמודד עם Leakage בין מיקרופונים ובכללי איך לחפש את הסאונד הנכון להקלטות חיות; הקלטות עם “אופי”. בספר למדתי סופסוף לעומק את הטכניקות הבסיסיות של הקלטת תופים (כמו הריקורדרמן) וגם כמה טכניקות ישנות שכנראה אנסה אותם בעצמי (כנראה שאת הגלן ג’ונס). באופן מעניין, מה שמוזס כנראה המציע, טכניקת ה wurst להקלטת תופים, זאת הייתה פחות או יותר הטכניקה שהשתמשתי בהקלטות הראשונות של התופים עם ה SM58. אני עוד אקרא את הספר מחדש לקראת הסשן הקלטות הראשון שלי.


ועכשיו לעיקר: קבעתי עם הרכב של שני חבר’ה שמתחלקים איתי בסטודיו להקליט אותם – קוראים להם EMEK.

זה יקרה בעוד שבועיים. ב7.7; אני מתחיל עם הקלטה פחות מסובכת: תופים ובס – ואז אוברדאב שירה (ממה ששמעתי בחזרה הקודמת שלהם, השירה תצטרך עוד עיבוד עם אפקטים בשלב המיקס.

התוכנית שלי כרגע היא להקליט תופים עם שלושה מיקרופונים, בסגנון משולש שווה שוקיים סביב הסנייר (מה שנקרא: גלן ג’ונס) ועוד SM58/קונדנסר על המגבר בס. אולי גם אובר דאב גיטרה בס עם מיקרופון וDI.

אני לא נכנס ליותר מידי פרטים טכניים לגבי מיקום של מיקרופונים וציוד (גם כי אני אולי אלווה מחברים כמה מיקרופונים, אולי איזה פרי אמפ גם). אני זורק מונחים באויר כרגע, והגיוני שחלקם לא ברורים. אני אשמור את הדיבור הזה לסשן 1. אולי אני אצלם חלק ממה שעשינו ואעלה לכאן – מבטיח להיות כמה שיותר מפורט, גם על ההקלטות ואולי גם על שלב המיקס.


שאלה אחרונה: למה אני כותב את כל זה? כי אני לא מצאתי טקסט שמתחיל לתעד מאמצים דומים משלב כלכך מוקדם. גם לא מצאתי מספיק תיעודים מעניינים ומפורטים של הקלטות שמעניינות אותי כמאזין. אולי מישהו אחר ימצא את זה מועיל.

Advertisements